Pulina || Vanha vol. 2

Keskusteluille tarkoitettu alue. Keskustelujen luonti on vapaata, mutta katsothan ennen keskustelun aloittamista, onko foorumilla jo samankaltainen ”töpö” olemassa.
Muistetaan hyvät käytöstavat, eikä pyritä loukkaamaan ketään tieten tahtoen, pidetään kiroilu ja herjaus minimissä, huomioidaan kaikki keskustelussa ja vältetään turhia konflikteja. Pidetään yhdessä yllä rento, ystävällinen ja leppoisa ilmapiiri.

Valvojat: Ivy, Agna

Re: Pulina

ViestiKirjoittaja Aksutar » 06 Loka 2015, 17:23

In the end, kyse on mielipide asiasta (ja jos siitä täs nyt lähtee vääntään niin lienee parasta siirtää argumentointiin se). Toiset kattoo elokuvia kriittisemmin mitä toiset. Ja joo "vaan koska se on lapsille ei tarkota et se sais olla """huono""" " mut anyway. (D
NC team ftw.

Ja hyi hemmetti ku siel on tullu kylmä äkkiä. Meinaa flunssaa pukkaa ku unohtaa lenkille ottaa mukaan kaulaliinan.
Tarviin yhä jonkun hyvän sarjan mitä alkaa kattomaan, oon nyt tylsyyteeni kattonu kolme kautta Hell's kitcheniä netflixistä töiden ohella.
Aksutar
Monarkki

ViestiKirjoittaja Niehku » 09 Loka 2015, 22:44

Paljon onnea dannalle kihlauksen johdosta! :3

Mm, mie en ikinä ollukaan Habossa :D taisin seurata sitä vähän sivusta mut ei sit kiinnostanut omaa hahmoa tehdä.

MULLA ALKO SYYSLOMA HAHHAHHAA! Ja on pirkuleesti tehtäviä... Noh, saan silti nukkuu enemmän, se riittää.

Kohta tai no kohta ja kohta mut kuitenkin, on Halloween! Meinasko kukaan pukeutua joksikin? Mie ja kaverit ollaan monta vuotta oltu silleen "no nyt tänä vuonna lähetää! ai tilaukset ois pitäny tehä jo, ai se on kahen viikon päästä, oho ei oo rahaa" mutta TÄNÄ vuonna me se toteutetaan :D ite ku en oo tälläsiä ennen harrastellu nii ajattelin alottaa ihan perushommista eli zombista, sen ainakin tunnistaa siksi, vaikkei nyt ole niitä haavaumia 50 väripaletilla taputellut.

Pitäskö jo tehä oma töpönsä tonne jonnekin "Pelaajien huoneet" :D
Niehku

ViestiKirjoittaja Aksutar » 12 Loka 2015, 12:08

HALLOWEEEEEN Ei ollu kyl ajatuksena pukeutua mut jotain kauhuleffa iltamia pitäis pitää kavereiden kesken 8)
Ja älä nyt Dakum, mietin ihan samaa :---D Huoneet vaan esille niin me stalkkerit nähdään millasessa kolossa kaikki asuu. "Stalkkerit".

YHYHHHYHY kun olin jo alkaa parkumaan täällä ääneen et tietääkö kukaan miten Lörriin saa yhteyttä. Se ku pisti viekkuun viestiä et on unohtanu foorumin salasanan ja salasanan siihen sähköpostiin, johon viestit foorumilta tulis. JA AINOO KEINO MIL MÄ SAAN SIIHEN YHTEYTTÄ ON FOORUMI TAI SE SÄHKÖPOSTI MIHIN SE EI SALASANAA MUISTANU. Ja sit kun Lörrillä kesti ottaa yhteyttä sähköpostiin niin luulin et se on jo menetetty ja kyselinkin jo Nipustimelta et tietääkö se miten Lörriin sais yhteyttä mut onneks Lörri nyt pisti viestiä uudesta sähköpostista mulle. HUH. Kaikki hyvin. Ja tiedän et se on oikeesti Lörri eikä feikki Lörri.

Päivän sana on tänään Lörri.
Aksutar
Monarkki

ViestiKirjoittaja Forte » 13 Loka 2015, 12:11

Halloween. All Hallow's Eve. Kelttien sadonkorjuun juhla, jossa portit tuonpuoleiseen ovat auki, ja kuolleet voivat vierailla elävien maailmassa, aiheuttamaan kaaosta ja houkuttelemaan eläviä kuolleiden maille. (Minusta se kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin tavalliset opiskelijabileet.) Ja suomalainen vastine sille on kekri. Haluan viettää kekriä.

Päivän sana on Lörri? Hm. Jaa. Minulla ei ole siihen mitään sanottavaa. Mutta minulla on sanottavaa DC Comicsista. Kuten osa varmaan tietääkin, olen jokseenkin sarjakuvanörtti. En pahasti, mutta vähän. Mangaa siedän hyvin, hyvin vähän, mutta DC Comics ja Marvel ovat mieluisia. Joka tapauksessa, suurin osa sankareista ja heidän kumppaneistaan on minulle suht tuttuja. Törmäsin kuitenkin kahteen, minulle uuteen sankariin. Apolloon ja Midnighteriin. He ovat homopari. Ei, tämä ei ole metafora ja minä olen hämilläni. Miten 40- luvulla se meni edes läpi? Vai oliko DC Comics jo silloin niin iso kiho, että he vain lällättivät ja sanoivat "Yolo, me ollaan the iso yhtiö, me tehään mitä huvittaa!". Miksei heistä tehdä elokuvaa? Sen haluan nähdä.
Forte

ViestiKirjoittaja Aksutar » 13 Loka 2015, 13:33

Forte kirjoitti:Halloween. All Hallow's Eve. Kelttien sadonkorjuun juhla, jossa portit tuonpuoleiseen ovat auki, ja kuolleet voivat vierailla elävien maailmassa, aiheuttamaan kaaosta ja houkuttelemaan eläviä kuolleiden maille.

Samhain SAMHAIN SAMHAIN SAMHAIN
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
En rauhotu koska Halloween. Ja syksy ylipäätään.

Forte kirjoitti:Miksei heistä tehdä elokuvaa?

Eiköhän me kaikki tiedetä miks niistä ei tehdä elokuvaa (sais kyl tehä). Tosin yks syy saattaa olla se et ne ei oo kovin tuttuja valtaväestölle? Mä nyt en oo moisista kuullukaan (paitsi ehkä ohimennen tumblrissa, mut mistä siellä nyt ei kuulis? Ja siis minähän olen valtaväestö ja silleen duh). Helpompihan se on tehdä leffa supersankarista, joka tunnetaan jo suurimmalta osin, kuten ny vaikka Batman tai kapoteeni amerikka jne, kun sit koittaa jotain "tuntematonta" supersankaria valkokankaalle heittää. Varmasti noille kyl yleisöö löytyis, mut sit tulee vastaan taas se et onko moisen leffan tekeminen rahallisesti kannattavaa studiolle. Mut tbh sais jtn uutta kyl jo tulla, en tiiä teistä mut mä en välttis tarvis jälleen uutta Batman leffaa. Tai Iron man leffaa.
Ja missä viipyy Black widow leffa.

Also eiks X-manis just ollu jotain homopareja kans nyt hetki sit valokeilas? Vai muistanko väärin? Se joku Northstar?

Päivän sana on yhä Lörri. Missä viivyt Lörri, palaa luokseni.

Se tunne kun koiran karvanlähtö alkaa viimein loppua ja ei tarvi enää karstan kanssa juosta sen perässä pitkin päivää. Kevättä odotellessa. Jos joku haluaa ilmottautua koiran karstaajaks niin otan vastaan vapaaehtosia, saatte karstata mun koiraa niin paljon ku haluatte.
Ja hirvee hinku hankkia kissa >:| Käytiin toissa päivänä koiran kanssa morjestamassa Crimsonia ja sen kissaa. Kissa ei oikein tykänny koirasta mut koira olis vaan halunnu leikkiä. Ja heti kun kissa hyppäs kohti niin koira olikin sitten Crimin takana piilossa. Crim pelastaa. Mutta tahtoisin vain pienen suloisen kissanpennun <3

Mut jos ihan oikeetakin asiaa ois. Täällä kun on porukkaa joka on pelaillu siellä täällä enemmän tai vähemmän roolipelien ihmeellisessä maailmassa, niin kertokaa mulle millasia kokemuksia teillä on mahdollisten pelien "Pääjuonien" suhteen, kun kyseeseen tulee mahdolliset aikahypyt, jotta juonta vois viedä eteenpäin? Onko teillä kokemuksia koko foorumia tavalla tai toisella koskevista "aikahypyistä"? Joko pelaajana, modena tai ylläpitäjänä?
Aksutar
Monarkki

ViestiKirjoittaja Enkidu » 13 Loka 2015, 14:37

Heh, asian vierestä: on aina välistä hauska katsoa, miten uskomattoman kyseenalaista kamaa supersankareiden historiasta löytyy. Eritoten supersankarisarjakuvissa on välillä nähty todella häröä kamaa menneinä vuosikymmeninä, usein yrityksenä kommentoida ajankuvan erilaisia ongelmia tai ajankohtaisia puheenaiheita - toisinaan enemmän toisinaan vähemmän onnistuneesti. Nopeasti mieleen tulee esmes Hemo-goblin, joka oli vampyyri... jolla on AIDS. Ja joka tämän kautta sitten tartutti purtuihinsa HIV:n. Eittämättä yritys ottaa esille tautia, joka siihen aikaan oli uusi ja hyvin pelottava asia, josta ei tiedetty paljoakaan. Tai Snowflame, superpahis joka sai voimansa kokaiinista. Hirveä määrä kirjoittajia ja tarve uusiin ideoihin varmistaa, että tällaisia härötyksiä kyllä riittää.
Saapa nähdä, miten Marvel saa käsiteltyä Black Pantheria, josta on nyt tulossa elokuvavyörytyksen kolmosvaiheen myötä oma leffakin. Kyseessä on siis ensimmäinen musta supersankari, joka oli aikanaan kova juttu jolla yritettiin vedota afroamerikkalaiseen nuorisoon - pitkälti onnistuneestikin, olihan se varmasti aika rautaista silloiselle teinille. Nykyään ovat vain joutuneet uudistamaan ja silottelemaan aika vahvalla kädellä, kun kyseessä kuitenkin oli melkoisen... mielenkiintoinen hahmo, kuten ehkä nimikin antaa ymmärtää. Puhumattakaan siitä, että tuon taustaan kuuluva superkehittynyt afrikkalainen fiktiovaltio Wakanda, jossa kuitenkin rehvastellaan alkuasukaskliseillä (siis missäpä maailman kehittyneimmässä maassa EI heilutettaisi zulukeihäitä ja pukeuduttaisi heimovetimiin?) saattaa olla sekin vähän kulmia kohottelevaa. Ei sillä, todennäköisesti handlaavat sen ihan hyvin, Marvelilla on päällä vahva putki.

Hmmh, mutta. Aikahypyssä riippuu paljon siitä, miten sen toteuttaa, ja miten iso aikahyppy on kyseessä. Jos kyse on lähinnä siitä että halutaan vähän eteenpäin tällaisesta "jämähtäneestä aikakuplasta", mikä roolipeleissä usein on päällä ennen kuin halutaan juurikin taas saada kuvioita liikkeelle, niin se harvemmin mitään rikkoo. Jos taas puhutaan lukuisien vuosien loikasta hamaan tulevaisuuteen, alkaa pelaajaa usein risoa. Kokemuksesta, tuon kummaltakin puolen, voin sanoa että harva varsinaisesti ihastuu ajatukseen siitä, että kaikki hahmon nykyiset kuviot pitää ikään kuin hylätä koska joku niin sanoo, ja nyt kiskoa hahmoa josta mahdollisesti pitää paljonkin juuri tässä tilanteessa ties miten paljon eteenpäin ja pähkiä, että mikä tämän juttu nyt on.
Usein pelaajat ovat tottuneet eräänlaiseen vakiintuneeseen tilanteeseen, jonka liian raju muuttaminen on hyvin hankalaa jo foorumiropetuksen rauhallisen ja melko eristyneen tahdin vuoksi. Jokainen kuitenkin pelaa omia pelejään, vaikkakin osana isompaa kokonaisuutta (joskin usein enemmänkin passiivisesti kun aktiivisesti), joiden puitteissa on aika hankala alkaa äkkiä muuttamaan asioita kamalasti. Olen nähnyt pariinkin kertaan, miten paljon turhautumista sellainen voi saada aikaan. Foorumiroolipelauksen luonne kuitenkin on lähes poikkeuksetta se, että pääjuoni luo taustapuitteet joiden pohjalta saa draamaa ja kuvioita hahmolleen ja sen peleihin muiden hahmojen kanssa, ei niinkään se että jokainen olisi aktiivisesti kiinnostunut juonen edistymisestä ja siihen vaikuttamisesta. Toki jotkut ottavat sen enemmänkin omakseen, mutta suurinta osaa kiinnostaa, hyvässä tahi pahassa, juurikin tuo oma hahmo ja se mitä tämä kaikki sille tarkoittaa. Lopulta moinen on melko ymmärrettävää, kun kyseessä kuitenkin on touhua, johon lähdetään täysin oman hahmon kautta ja jota myös nähdään sen läpi. Ellei hahmo ole juurikin mukana näissä dramaattisissa pääkuvioissa (kuten suurin osa ei käytännössä koskaan ole), on hankalaa asettaa sitä kamalan korkealle sijalle tärkeysjärjestyksessä.

Eli siis, hyvin paljon riippuu siitä, mitä ja miten rajusti aikoo tehdä. Asioiden sysääminen taas liikkeeseen lienee ihan ok, vaatimus aikahyppiä hahmollaan paljonkin jotta se mukautuisi pääjuoneen taas voi helposti harmittaa.
Enkidu

ViestiKirjoittaja cardea » 13 Loka 2015, 14:47

Mä en ole oikein koskaan perustunut halloweenista... Mutta eilen kun olin kaupassa näin ekat adventtikalenterit, joulukonvehdit ja glögiä - viimeistä ostin koska glögi <3 . <3 Et... Joulu tulee kirjaimellisesti vuosi vuodelta aikaisemmin. Mun englannin opettaja yläasteella sanokin fiksusti, että kun on täyttäny 21 vuotta joulu tuntuu tulevan aina vaan nopeemmin.

Ite kun pelannu viimevuodet aktiivisimmin kirjaan pohjautuvassa ropessa, jossa juoni on suoraan sidottu sen tapahtumiin ja päivämääriin niin ei ole ikinä ollut ongelmaa tavallaan juonen kulussa. Foorumilla saattaisi olla haastavaa hypäyttää useita vuosia, koska kaikki tosiaan pelaa omaa tahtiaan ja jos ei ole jo julkaistu juonta, jonka mukana mennään voi yllättävät käänteet aiheuttaa vähän kränää.
cardea

ViestiKirjoittaja Forte » 13 Loka 2015, 14:59

Aksutar kirjoitti:Eiköhän me kaikki tiedetä miks niistä ei tehdä elokuvaa (sais kyl tehä). Tosin yks syy saattaa olla se et ne ei oo kovin tuttuja valtaväestölle?

Olen miettinyt usein tuota tuttu-juttua supersankareissa. Toki, Batman, Superman, Wonderwoman jne. ovat tunnettuja, mutta DC Comicsilla ja Marvelilla on molemmilla hyviä supersankareita, joista moni ei ole kuullut. Ja ryhmiä, joista moni ei ole kuullut (kuten Teen Titans ja Excalibur). Mutta sitten on sellaisia kuin X-men. Hahmot kuten Beast, Azazel, Pyro, Nightcrawler, Angel, Archangel..he eivät ole niin tunnettuja, että kukaan heistä saisi yksin leffan. Mutta he ovat ryhmä, joiden "pääosassa" ovat tunnetummat hahmot; Wolverine, Storm, Professor X, Mystique..jolloin nämä vähemmän tunnetut saavat myös ruutuaikaa ja kasvonsa esille, vaikka sitten vain ryhmän jäsenenä. Joten, hahmot kuten Apollo tai Midnighter, jotka olisivat myös hyvä opetus nuorille, että it's okay to be gay, voisivat olla jossain leffassa vaikka "Hei, Superman, sinun pitää mennä Chigagoon. Apollo ja Midnighter tarvitsevat apuasi", jolloin saataisiin muitakin hahmoja valkokankaalle, kuin ikuisesti samat. Muuten, minä EN tiedä, missä kaupungissa nuo kaksi oikeasti ovat. Chigago tuli ensimmäisenä mieleen.

Mutta esimerkiksi viimeisin Avengers leffa oltiin pilattu (monella tavalla) osittain sillä, että siinä oli Captain America "pääosassa". Ohjaaja ei kuulemma yhtään pitänyt Thorista, ja sen takia häntä ei juuri näy, ja kaikki ruutuaika on hänen suosikillaan, kapulla. Toinen ongelma on Jenkkiläinen Aragorn- syndrooma. Monesti Hollywoodin tekevät elokuvat vaativat sellaisen John Wayne- sankarin leffoihinsa. Kuten Sormusten herrassa. Kirjassa, toki, Aragorn on kuningas ja taistelee pahaa vastaan, mutta hän ei ole läheskään niin iso sankari, kuin elokuvissa. Jostain syystä Hollywood ei kestä sitä, että joku pieni ja mitätön voi olla sankari, vaan sen pitää olla se Amerikkalaisen unelman esikuva. Tätä muuten myös voi kutsua Hopeanuoli/Weed- syndroomaksi. Ongelma on vähän sama. Yksi on jostain syystä ylitse muiden, vaikkei oikeasti omaa mitään erityistä.
Forte

ViestiKirjoittaja Lörri » 13 Loka 2015, 15:12

I'm IN!

Ja mistäs hiivatista se salasanan vaihto onnistukaan?
Lörri

ViestiKirjoittaja Aksutar » 13 Loka 2015, 16:17

Lörri kirjoitti:I'm IN!

Ja mistäs hiivatista se salasanan vaihto onnistukaan?

SAFKJNAWFKJEGAWKJSHAWSG<333 YAY.
mut siis salasanan vaihto onnistuu omat asetukset -> profiili -> Kirjautuminen. sieltä voi myös sen sähköpostin vaihtaa.

Ja siis kun puhutaan nyt aikahypystä TNFän suhteen, niin ois kyseessä joku väh 15 vuoden, minkä pitäis näkyä varsinkin jokaisessa hovissa (eikä välttis muualla). Oon tästä keskustellu jo muutaman kanssa kahden ja on tuotu esille et aikaa vois hyppyyttää muutaman vuoden kerrallaan ja myöskin se, et TNFssä ei tosiaan mitään varsinaista aikaa oo, kun noi aikakaudet ja pelien suhteen mennään vuodenajan mukaan, mikä irl on menos, ellei sit pakko oo sitä jossain tietys vuodenajas pakko pelata.
Tähän asti kun itte ainakin on menny vuosia just irl tahtiin - näin hahmojen iän mukaan. Eihän se nyt esim haltia hahmois mitenkään näy, mut onhan täs jo seittemän vuotta pystys oltu niin ihmishahmoissa se sit näkyy enemmän. Point is, jos/kun pääjuonessa jotain suurta mullistumaa tulee tapahtumaan, niin tiettyjen hahmojen pitäis tällön olla vähintään 17-20 wee ja ko. hahmot on atm vasta skidejä.
Tosin ainahan sitä voi mennä sen maagisen "nää nyt kasvo aikuiseks jotenkin älä kysy miten" tempauksen tavalla mut itte en oikee tykkää siitä et hahmojen jälkeläiset kasvaa aikuiseks siinä mis hahmot itte ei vanhene syystä tai toisesta siinä ohessa :--D

Hyvä näitä asioita miettiä tälleen vuosien jälkeen eikä sillon sit alkuaikoina. OH WELL.
Mut siis älkää huoliko, mitään aikahyppyjä tai tämmösiä ei oo tulos todellakaan nythetitässähuomenna tai edes lähiaikoina. Mä vaan kyselen nyt yleisesti jos jollakulla ois kokemusta/ideaa tähän asiaan.

Oon myös miettiny et pistäis pystyyn suurempia "eventtejä" pelin suhteen mut emt kuin porukka niistä ois innostunu/kiinnostunu.
Aksutar
Monarkki

ViestiKirjoittaja Forte » 13 Loka 2015, 16:43

Joku isompi eventti voisi olla ihan pro idea. Silloin maailma menee tietyllä tavalla eteenpäin, asioita tapahtuu. Muuten sitä jämähtää helposti sellaiseen Muumilaakso- tilaan, jossa asiat vain ovat.
Forte

ViestiKirjoittaja Enkidu » 13 Loka 2015, 17:07

Hmmh, juu, viitisentoista vuotta on melkoisen ongelmallinen varmasti monelle, etenkin jos puhutaan vaikkapa ihmishahmosta tai muusta lyhytikäisemmästä. Viidessätoista vuodessa käytännössä kuka tahansa on muuttunut jo täysin ihmisenä ja väliin mahtuu hirvittävä määrä asioita, joiden äkillinen omaksuminen olisi ainakin itselleni hyvin hankalaa. Omien kokemuksien mukaan moni ei katso hahmonsa ikää kamalan tarkkaan tai ikäännytä hahmoaan millään kamalan lyhyellä aikavälillä. Eittämättä yksi iso syy tähän on se, että foorumipelaaminen on sen verran hidastempoista, että parin päivän tapahtuma pelissä voi edellyttää kuukausien mittaista peliä, puhumattakaan sitten pidemmästä joka voi vaatia jopa vuosia. Kaikenlainen oikean ajan raskaampi sisällyttäminen peliin on osoittautunut omien kokemusten mukaan aina vähän ongelmalliseksi, tämä pelimuoto kun ei vain yksinkertaisesti tue moista ellei ehdoin tahdoin halua toteuttaa sitä juuri niin ja pelaa todella antaumuksella. Vuodenajan katsominen ulkoa on tietysti asia erikseen, mutta siis.

Tietysti on hyvä miettiä sitäkin, palveleeko tällainen pääjuoni itsetarkoituksellisena, enemmänkin roolipelikuvioita tarjoavan taustatekijän sijaan, varsinaisesti tarkoitusta. Ei sillä, kyllähän se varmasti on antoisaa niille jotka sitä läheisesti suunnittelevat ja pyörittävät, mutta kokemuksieni mukaan suurin osa pelaajista ei ole aktiivisesti sellaisten perään, ellei se juurikin kosketa omaa hahmoa. Voin toki olla väärässäkin olettaessani tämän pätevän yleisemmin, mutta omien juonikuvioiden ja erilaisten isompien foorumikokonaisuuksien suunnittelun yhteydessä on aina tullut selvästi vastaan se, että väki ei lopulta vain yksinkertaisesti roolipelaa ajatellen näitä asioita siltä kantilta, vaan siltä mitä ne asiat omalle hahmolle edustavat. Tämä on lopulta varsin ymmärrettävää, kuitenkin hahmoja ja pelejä on niin hirveästi, että on helpoin keskittyä omaansa. Ja koskapa ihmisiä kiinnostavat eri asiat, moni tekee hahmoja, jotka liittyvät varsin löyhästi näihin suurempiin juonikuvioihin. Olisi mahdotonta vaatiakaan henkilökohtaista otetta ydinasioihin, ihan jo siksikin että lukematon määrä hahmoja jokaisessa sopassa hajottaisi nopeasti kaikkea aika pahasti. Näissä asioissa on ollut pakko vain tylysti hyväksyä, että ajatus eeppisestä ja suuresta kertomuksesta tai näytelmästä, jossa on hirvittävä määrä esittäjiä joiden kaikkien edesottamukset ja kunnianhimoisuudet muovaavat lopputulosta, on täysin epärealistinen käytännössä.

Olen oikeastaan, nyt kun mietin, nähnyt tuon täysin saman kuvion yhdellä ammoin-muinoisella foorumilla jossa ropetin. Se ei päättynyt kamalan hyvin. Paikka oli sellainen peruselinvoimainen 2000-luvun alkupuoliskon ropetusmesta, jossa oli ehkä vähän löyhempi mutta samantapainen kehyskertomus kuin Night Fantasyssakin. Paikan ylläpidolla oli paljonkin ambitioita juonikuvioiden ja asioiden edistymisen suhteen, ja ajatusta etenkin siitä miten tämän pyörittelemät lapsihahmot jossain kohtaa kasvaisivat aikuisiksi ja olisivat merkittäviä vaikutajia asioissa. Se olikin varmasti tämän itsensä mielestä siistiä, kun tälle itselleen se kuitenkin oli varmasti iso osa siitä mitä koko paikka edusti, mutta kun tätä aikahyppäystä sitten alettiin tehdä, iski hyvin monella muulla vastaan. Näillä ylläpitäjän hahmoilla kun ei ollut mitään tekemistä suurimman osan kanssa, eivätkä näiden kohtalot tai edesottamukset juuri kiinnostaneet siinä kohtaa kun alettiin tylyttää, että nyt peli muuten ottaa ankaria askeleita, mukauttakaa hahmonne. Jäljelle jäi muutaman pelaajan ydinjoukko, muut (ne, joita kiinnosti enemmänkin löyhempi roolipelaaminen, se oman hahmon edesottamuksien teko) painuivat pois. Karkeasti voisi ilmaista, että koska aika harvaa lopulta kiinnosti pätkääkään tämä pääjuoni minään taustakehystä suurempana, ja koska vaatimus tuntui näistä varsin kohtuuttomalta.

Kaiken kaikkiaan, tiivistettynä, voisi sanoa että foorumiroolipelit standardimallisesti toimivat juurikin taustallisina paikkoina ja pelialustoina. Suuret, rajut muutokset jotka vaikuttavat muihinkin pelaajiin hyvin rajuilla tavoilla, ilman että pelaajilla itsellään on aktiivista intressiä tai osaa näihin tapahtumiin, ovat todella iso kynnys. Kokisin ainakin itse hyvin hankalaksi jatkaa pelaamista ainakaan hahmoilla joita pitäisi äkkiä, omista intresseistäni huolimatta, ikäännyttää toistakymmentä vuotta, ja siinä sitten taas helposti menisi maku muutenkin. Tietysti voi olla että väellä on myönteisempiäkin mietteitä asiasta, mutta näin rajut muutokset kysyvät keneltä tahansa hahmoonsa kiintyneeltä, tuohon liittymättömältä tosiaan aika paljon. Erilaiset eventit ovat toki toimivampia, kuten myös nykyhetkessä tapahtuvat muutokset tilanteisiin, koska ne eivät edellytä hahmoja muuttumaan rajusti, vaan reagoimaan. Tämä on hyvä ja mukavaa ja voi hyvinkin saada monelle mielenkiintoisia juonenpoikasia aikaan - joskin, pakko mainita, olen usein huomannut niissäkin käytännön ongelmia kun niitä on pitänyt pyörittää tai järjestellä. Lähinnä IRL-seikkojen suhteen.

Ihan heti en keksi, millä tuollaisen tilanteen voisi ratkaista ilman että se alkaa särähtää pahasti. Melkein suosittelisin siirtämään noille lapsille varatun vastuupaikan hahmoille jotka tekee sitä varten oikeaan ikään, vaikka sekään tuskin toimii kun kyse on juuri näistä hahmoista. Kuitenkaan en voi tosiaankaan suositella, miltään kantilta, myöskään koko pelipaikan ja kaikkien muiden pelaajien velvoittamista mukautumaan rajuihin muutoksiin, koska omat juonikuviot sitä vaatisivat. Koska olipa kyse Night Fantasyn pääjuonesta tai ei, se kuitenkin on monen kannalta juurikin jonkun muun oma juonikuvio, ei suinkaan kaikkien iso yhteinen.
Enkidu

ViestiKirjoittaja Aksutar » 13 Loka 2015, 17:19

Enkidu kirjoitti:Melkein suosittelisin siirtämään noille lapsille varatun vastuupaikan hahmoille jotka tekee sitä varten oikeaan ikään, vaikka sekään tuskin toimii kun kyse on juuri näistä hahmoista.

Juu ei toimi, kerta kyseessä on hovin ja kuningassukujen muutokset. Ja loppupeleissä kyse siitä niinkin yksinkertaisesta pääjuonesta kun haltiat vs. ihmiset.
Aksutar
Monarkki

ViestiKirjoittaja Enkidu » 13 Loka 2015, 17:31

Aksutar kirjoitti:
Enkidu kirjoitti:Melkein suosittelisin siirtämään noille lapsille varatun vastuupaikan hahmoille jotka tekee sitä varten oikeaan ikään, vaikka sekään tuskin toimii kun kyse on juuri näistä hahmoista.

Juu ei toimi, kerta kyseessä on hovin ja kuningassukujen muutokset. Ja loppupeleissä kyse siitä niinkin yksinkertaisesta pääjuonesta kun haltiat vs. ihmiset.

Sitten suosittelisin tylysti miettimään jotakin vähemmän rajua. Pääjuoni tai ei, luo tuo paljon ongelmia rivipelaajalle, jolle tuo pääjuoni ei edusta jotakin mihin tämä aktiivisesti vaikuttaa teoillaan, vaan sitä mikä antaa tälle yksinkertaisesti kehyksen jonka puitteissa temmeltää hahmollaan. Suurin osa pelaajista missä tahansa isommassa paikassa on näitä, ikävä kyllä. Tämä on sekä ropetuksen vahvuutta että heikkoutta: kun on suuri määrä suunnilleen samasta aihepiiristä kiinnostuneita, niin löytyy kyllä paljon niitä joiden kanssa saa touhua aikaan, mutta millään tästä ei saa yhtä koherenttia kokonaisuutta, jossa kaikki pyörii tämän pääjuonen ympärillä - paitsi siis juurikin sinä taustakulissina. Yksinkertaisesti siis, suuri osa pelaa hahmoja, ei pääjuonia.

Ei sillä, saatan toki olla väärässäkin ja tällainen onkin ihan ok väelle, mutta näin sanoisin omalta kokemuspohjaltani, jossa olen toisinaan hyvinkin aktiivisesti yrittänyt miettiä juurikin tällaisia asioita ja todennut niiden olevan vähänkään yleisemmän roolipelin (kuten fantasiaroolipelin, jossa on melko vapaa kehyskertomus ja vapaus tehdä käytännössä mikä tahansa hahmo, ilman mitään edellytystä liittyä kehyskertomukseen muuten kuin olemalla sen puitteissa) kohdalla yksinkertaisesti kestämättömiä.
Enkidu

ViestiKirjoittaja Aksutar » 13 Loka 2015, 17:36

Sitten suosittelisin tylysti miettimään jotakin vähemmän rajua.

Kuten sanottu ei sitä aikahyppyä olla tekemässä niin radikaalisti ja ehdotuksina on ollu, että sitä tehtäis pienemmissä erissä. Esim vuosi irl niin meneekin kolme vuotta eteenpäin, HOVISSA, mihin ei tarvitse tietenkään hovien ulkopuolisten hahmojen edes varsinaisesti reagoida - muuta kuin tiedostaa tyyliin se, että kruunuprinssi Make petteri kolmas olisi tyyliin tämän ikäinen tällä hetkellä, sikäli mikäli sattuu pelaamaan hahmolla jota edes kiinnostaisi seurata siniveristen touhuja - oli kyseessä sitten ihmisten, haltioiden tai kääpiöiden hovi.

// Edit
piti jo aikaisemmin reagoida mutta siis

cardea kirjoitti:Mä en ole oikein koskaan perustunut halloweenista... Mutta eilen kun olin kaupassa näin ekat adventtikalenterit, joulukonvehdit ja glögiä - viimeistä ostin koska glögi <3 . <3 Et... Joulu tulee kirjaimellisesti vuosi vuodelta aikaisemmin. Mun englannin opettaja yläasteella sanokin fiksusti, että kun on täyttäny 21 vuotta joulu tuntuu tulevan aina vaan nopeemmin.

MMMITÄ JOKO JOULUGLÖGEJÄ ON?! Huomasin kyllä kaupassa konvehteja kovasti, ei sitä ennen huomannu moisia mut tuntuu kans et joulu tuntuu tulevan kauheen nopeesti näin vanhempana 8|
Aksutar
Monarkki

EdellinenSeuraava

Paluu Keskustelut