Kirjoittaja Enkidu » 23 Syys 2015, 00:11
Viime päivinä on tullut kokeiltua tällaista peliä kuin Exanima, joka on enemmän tai vähemmän "maksullinen demo" kehitteillä olevalle Sui Genesis -pelille. Kyseessä on periaatteessa hardcorehko fantasiaroolipeli, jonka iso gimmick on se, että mukaan on yritetty saada mahdollisimman todentuntuinen, realistisenpuoleinen fysiikkapohjainen taistelusysteemi. Ylhäältä päin kuvattua touhua, jossa hiiren klikkauksilla ja heilutuksilla ohjataan hahmon aseenheilutusta. Oikean taustelun tapaan etäisyys ja ajoitus ovat tärkeissä osissa, ja villillä huitomisella tulee lähinnä kovaa nekkuun. Parhaimmillaan tuntuu ja näyttää oikein mallikkaalta, vaikka välillä hahmojen proseduraalinen, hiiren ja liikkumisnäppäinten varassa toimiva animaatio saakin aikaan humalaista heilumista ja villejä, marionettimaisia pyörähdyksiä. Fysiikkapohjaiset systeemit ovat aina vähän sellaisia, parhaimmillaankin. Lisäksi on pakko sanoa että vähän syö kun vihollinen kestää aivan liikaa osumia ilman panssariakin systeemissä joka muuten painottaa juuri teräaseiden aitoutta. Vähän hoopon tuntuista hakata kypärätöntä junttia miekalla päähän neljä-viisi kertaa ennen kuin tämä lopulta suostuu kuolemaan.
Peli on itsessään vielä melko kehitysasteella, ilmeisestikin tämän pohjalta olisi tarkoitus hioa myös tulevan suuremman pelin systeemin. Ydin on kuitenkin jo paikallaan, ja homma kyllä toimii. Mukana on varsinainen pelimoodi jossa rompataan hyvinkin selviytymistyyliin isoa ja synkeää luolastoa, ja sitten pieni mutta ytimekäs areenamoodi jossa kohdataan erilaisia vastustajia kierrospohjaisesti, näpistetään tapetuilta parempia varusteita ja mätkitään uusia turpaan. Kaiken kaikkiaan pidän tästä kyllä, mutta pakko myöntää että tekijöillä on hieman liian ylpeähkö "Meidän pelimme on tosiaankin erilainen!" -asenne, joka materialisoituu esimerkiksi aivan naurettavana ylenpalttisen vaikeuden viljelynä. Taistelusysteemi vaatii sen verran opettelua ja keskittymistä että jo yksi ainoa vihollinen voi koska tahansa olla loppu jos hiemankin herpaantuu tai erehtyy, ja koluttavana on valtavan iso kolmikerroksinen luolasto. Tästä huolimatta meininkin on kerrasta poikki, eikä peliä voi erikseen tallentaa. Jos kuolet, aloitat alusta. Tämä toimii roguelike-peleissä, joissa joka pelikerta on uusi ja satunnainen, mutta ei todellakaan täysin staattisessa pelissä jossa kaikki on aina samalla paikalla... paitsi viholliset jotka kyllä partioivat käytävillä ja etsivät juuri sen oikean hetken hyökätä perseeseen kun taistelee hengestään viimeiset hiparit kortilla. Ja fiilis on aina yhtä hieno, kun sitten monen tunnin urakka loppuu vihollisen heiluttamaan tuolinjalkaan ja luvassa on kaikki alusta, ilman mitään muutoksia. Auttoi huomattavasti kun selvitin mihin peli varastoi tilapäisen tallennustiedostonsa ja kopioin sen muualle, niin että pystyin savescummaamaan.
Kaiken kaikkiaan lienee ihan vilkaisun arvoinen halpa PC-peli niille jotka ovat kiinnostuneet juurikin mahdollisimman todentuntuisesta miekkailukokemuksesta ihan ideana. Muut todennäköisesti eivät saa tästä kamalasti irti, sen verran ylenpalttisen hardcorea tämä kyllä on.