Kirjoittaja Sands » 13 Kesä 2011, 21:18
Ei kauheasti ole muista fantasiapeleistä kokemusta tai tietoa kuin D&Dstä, ja siitäkin ollaan montaa mieltä, kuinka hyvä se nyt loppujen lopuksi on. 4th edition on kuulemma aika alokasystävällinen, mutta monet kokeneemmat eivät siitä sitten välitä. Toiset tykkäävät sen tekemistä hyvin radikaaleistakin muutoksista, toiset inhoavat. Itse yleensä ollaan pelattu 3.5 editionia, omia juttuja lisäten.
No, ilmaseksihan noita PDFiä sääntökirjoista saa köhhöhilmaiseksi netistä. Etsii sellaisen, minkä ymmärtää ja missä on niitä juttuja, mitä haluaa. Ainahan voi muuttaa, poistaa tai lisätä asioita, jotka eivät omasta mielestä sovi. Kannattaa myös katsoa, että kaikki tekevät sopivat hahmot. Vaikka jokin olisikin sallittua pelin sääntöjen mukaan, voi se silti tehdä hahmosta muita paljon voimakkaamman ja sehän ei välttämättä kaikkien mielestä ole kauhean mukavaa. D&Dn velhot tulee tässä ensimmäisenä mieleen ja tuon 3.5 editionin fighter on niin avuton ja turha...
Kokeneempi tai muuten vaan varma pelinvetäjä voi sitten vaikka keksiä omat säännöt. Meillä oli yksi aika hauska peli kokonaan improlla vedetty, mitään sääntöjä ei ollut ja hahmot tulivat pelin edetessä tehtyä. Pelinvetäjä katsoi pelityylin perusteella, missä hahmo oli hyvä. Kaikkeen nakattiin vain 10-puolista noppaa, pelinvetäjä kertoi tai teki itse ylimääräiset lisäykset tai poistot ja vertasi niitä omiin asettamiinsa kynnyksiin.
Muuta ei oikeastaan tuolla netin puolella käytetä, kuin noppia. Olisihan noita jotain online-pelilautoja, missä kaikki voisivat samanaikaisesti olla, mutta meillä ei ikinä ole ollut niihin tarvetta. Kannattaa itse miettiä, mitä kaikkea kannattaa ostaa.