Kaamosmieli… totta kai se piru asiasta tietäisi, jos kuka. Mutta toistaiseksi demonia ei ollut kuulunut ovelle kolkuttelemaan ja toivottavasti tilanne myös pysyisi sellaisena. Delathos kuitenkin lupasi ilmoittaa, jos saisi kuulla jotain ikävää.
”Arvostaisin sitä”, Darius tokaisi, kiittävän nyökkäyksen kera.
Mitä taas tuli Delathoksen katoamissuunnitelmiin, ei kuurapartakaan ollut itse täysin varma, miten tilanne etenisi. Hän saattaisi viipyä kaupungissa vielä tovin, tai sitten ei. Darius naurahti pienesti, käsipuolen myöntäessä, ettei ollut olettanut pääsevänsä näin helpolla lomilleen. Jos totta puhuttiin, Darius ei ollut varma oliko tämä viisas päätös, hän ei tiennyt tasan tarkkaan mikä tilanne oli kaupungissa ja piilopaikassa ja kuinka kiireisenä Kuiskaus pidettiin tahojen toimesta… mutta hän ei myöskään uskonut Delathoksesta olevan paljoakaan apua tuossa kunnossa. Parempi tuo oli päästää vapaalle, kuin katsoa kuinka pakkasherra joko masentuisi tai kiukuttelisi kaikille pakotettuna työhönsä.
”Pari kuukautta. Jos sinusta ei kuulu kolmannen loppuun mennessä, nimitän kapteeninpaikallesi jonkun uuden. Jos neljäs kuu ehtii kierähtää, oletan, että olet kuollut”, Darius tokaisi, ehkä vitsaillen, ehkä tosissaan, Delathoksen lupaillessa ilmaantua kerjäämään lisää vapaata sovitun ajan jälkeen.
”Mutta, jos palaat ajallasi, lupaan varata illan kanssasi ja tarjoan sen pullonkin”, eliitti lisäsi, virnistäen puolittain.
Hetken hiljaisuus laskeutui pöydän ääreen, kunnes Delathos nousi sijoiltaan. Tehden selväksi, että oli aikeissa lähteä. Darius tunsi olonsa hetken yllättävänkin haikeaksi. Vaikka usein oli kironnut kuurapartaisen läsnäoloa ja toivonut tuon vain suksivan kuuseen, nyt kun Delathos oli aikeissa lähteä, kadota jopa, tuntui se jokseenkin… surulliselta.
”Olen tainnut kirota sinut jo niin moneen eri paikkaan ilman tulosta, että tuntuu turhalta enää edes yrittää”, Darius naurahti, jokseenkin melankolisesti, ”Eikä yksikään liskopeto taida haluta koittaa onneaan sinun nielemisessä”.
”Menehän sitten, ennen kuin muutan mieleni. Tai saan kuulla muilta kapteeneilta, kuinka minulla ei olisi ollut varaa antaa vapaata kenellekään”, Eliitti lisäsi, ”Pidä huolta itsestäsi”.
// LISÄÄ VOIDIMARSUJA KYLLÄ. Hirvee farmi niitä. Tahdon Abessiinialaisen voidimarsun. Fluffy fecker. Ja älä nyt ku viime viikol selasin jtn Tori.fi marsuja kattellen ja itketti //