Kirjoittaja Aksutar » 17 Maalis 2011, 00:47
Edna
Oli sanomattakin selvää, että Kalma oli pyytänyt Ednan äitiä ennustamaan itselleen. Näin siis Edna asian näki, tultuaan tätä keskustelua kuuntelemaan vasta puolivälissä. Hän oli itse saanut aina kuulla kuinka ennustaminen oli jalo taito, mitä ei pitänyt käyttää väärin. Ehkä siksi Edna ei itse ollut kiinnostunut tuosta taikuuden lajista aikanaan. Mutta ei sitä koskaan tiennyt, vaikka tyttö myöhemmin innostuisikin.
Helga kuunteli Kalman melkolailla pätevähkön vastaväitteen, hymähtäen sitten itsekseen.
"Kukaan ei ole maksanut tarpeekseen elämästään, mikäli on vielä elossa ja omistaa läheisensä" Helga huomautti alkaen varovasti sormenpäillään kosketella lasipalloaan.
Ei Helga tiennyt mitä Kalma oli kokenut, eikä häntä oikeastaan kiinnostunut. Varmasti tuolla oli syynsä olla synkkä ja ihmisvihaaja, mutta se oli Kalman oma asia, eikä Helga sitä lähtenyt kyselemään. Tässä kylässä riitti epäilyttäviä friikkejä, toiset avautuivat vapaa-ehtoisesti asioistaan, toiset pitivät ne sisällään.
No, Kalma halusi varoituksista huolimatta nähdä tulevaisuuteen. Edna kipitteli pöydän ääreen katsomaan tätä tapahtumaa, samalla kun äitinsä lähti mumisemaan jotain itsekseen.
Katseet keskittyivät kristallipalloon, joka vaikutti epävakaalta. Usva sisällä alkoi kiertämään kehää, kunnes siirtyi syrjemmäksi ja keskelle alkoi muodostua hahmoja. Hahmoista ei tunnistanut ketään, mutta ympärille muodostuva maisema oli selvästi taistelutanner. Kaikkialla näkyi ruumiita, tuskaa ja verta. Samalla sisimmän valtasi pelko, epätoivo ja ahdistus siitä, mitä tantereella tapahtui ja tulisi tapahtumaan.
Maisemat vaihtuivat koko ajan, kunnes kristallipallosta saattoi tunnistaa yhden henkilön, Kalman. Mitään muuta ei kuvasta tunnistanut, ei kasvoja, ei henkilöitä. Kalma taisteli, jotakuta vastaan. Seuraukset taistelussa eivät olleet kauniit, kuten jokainen pystyi näkemään pallosta.
Äkkiä kuva alkoi hälvetä. Tapahtumat heittelehtivät, välillä tantereen tapahtumiin, välillä muualle. Lopulta kuva katosi kokonaan, Helgan avatessa silmänsä ja irroittaessa otteensa kristallipallosta.
"Enempää en näe, enkä halua näyttää" Helga totesi katsoen kalmaa, vilkaisten merkittävästi tytärtään joka oli jäänyt sanattomaksi näkemänsä jälkeen. Tuskin Kalma halusi turhaan huolestuttaa tämän enempää morsmaikkuaan.
Edna pudisti päätään äkillisesti ja vilkaisi vihaisesti äitiinsä.
"Auta nyt, en halua viettää loppu yötäni kissana!" Edna totesi, saaden Helgan naurahtamaan.
"Minusta oletkin harvinaisen kömpelönnäköinen otus" Helga totesi, nousi ylös ja paijasi muutaman kerran Ednan päätä, liu'uttaen sitten etusormeaan pitkin kissapedon selkärankaa. Edna sai kylmätväreet ja yllättäen muutti muotoaan ihmiseksi, kompuroiden muutaman askeleen kauemmaksi äidistään.
"Ensikerralla en auta. Lue kirja, opettele itse" Helga totesi, hörpäten teestään jälleen "Nyt jos nuorisolla ei ole muuta asiaa, pyytäisin teitä kiltisti painumaan pellolle. Minulle on tulossa muitakin asiakkaita".