Kirjoittaja Mohnake » 03 Joulu 2011, 23:28
Agna, olette tehneet hieman väärin. Koirille ei saa mieluusti korottaa ääntään vaikka kukin siihen itse hieman syyllistyykin ja narusta kiskomista ei koira ymmärrä. Jos koira vetää kannattaa samantien pyörähtää ympäri narun kiristeyessä ja edetä päinvastaiseen suuntaan muutaman metrin verran kunnes koira tulee nätisti ja sitten kääntyä takaisin alkuperäiseen menosuuntaan. Koko prosessin aikana täytyy olla itse rauhallinen ja pysyä hiljaa. Tätä kannattaa tehdä jokaisen lenkin aikana sillä koira, etenkään hieman vanhempi ei sitä heti opi. Molempien koirien kanssa tätä ei kannata saman aikaisesti tehdä, sillä molemmat käytäytyvät erilailla tilanteessa. Myöskään tätä harjoituksen tekemistä ei suositella jos koira käy "kierroksilla"(tähän auttaa koiran aivotyöskentely esim. älypelien kanssa tai namien piilotus). Tämän lisäksi on kaksi muutakin varteenotettavaa tapaa: 1) Pysähtyy joka kerta, kun koira vetää ja odottaa kunnes koira huomioi taluttajansa tai tulee viereen(tässä helpottaa "vierelle"-käskyn opettaminen). 2) Vierellä kävelemisen opettaminen positiivisella tavalla. Eli namin pitäminen sormissa koiran ulottuvilla ja antaa koiran vain nuolla ja haistella namia. Samalla täytyy kehua koiraa. Aluksi pari askelta riittää ennen namin antamista. Myöhemmin matkan pituutta voi lisätä koiran tajutessa jujun ja myöhemmin tulee vierelle kävelemään namin toivossa. Vaihto-ehtoinen versio samasta harjoituksesta on, kun korvaat namin lelulla. Haluaisisin korostaa, että mikään näistä vaihto-ehdoista ei toimi välittömästi sillä pikakeinoja ei ole tässä kohtaa jos halutaan pysyviä tuloksia. Jos haluaa hyväkäytöksisen koiran se vaatii paljon omistautumista ja kärsivällisyyttä.
(Yllä oleva teksti tulee mieheni suusta ja osittain minun itsenikin)