Helga
Helga oli hetken aikaa hiljaa ja hörppäisi teetä, kunnes laski kupin takaisin pöydälle ja nosti katseensa Gilraeniin.
"Haltijapa hyvinkin... ja oli se aikalailla erillaista mitä ihmisten kasvatus, mutta kokemus sekin" Helga vastasi Gilraenin ensimmäiseen kysymykseen.
Sitten tuli puheeksi Helgan ennustajan ura. Helga hymyili leveästi ja pudisti päätänsä.
"ehei, en minä oppinut eikä minua opetettu.. minä synnynin tällaiseksi. Olen aina osannut ennustaa, siitä lähtien kun opin puhumaan niin olen ladellut ennustuksia ympäri korpia. Osasin jopa ennustaa sen, että äiti jättäisi minut metsään yksin. Kiitos ennustajan taitojeni, osasin jopa selvitä metsässä yksin vuoden ja sattua oikeaan paikkaan, jotta tapaisin Arathetin. Osaaan ennustaa mitä vaan, tosin joskus näen vain harhakuvia, illuusioita siitä mitä SAATTAA tapahtua.. esimerkiksi tämän sodan kannalta.. olen koittanut ennustaa sen loppua, mutta joka kerta tulee erillainen vastaus, joten en tiedä mikä sitten on totta ja mikä ei." Helga selitti, vaipuen hetkeksi omiin ajatuksiinsa.
"Mutta kyllähän ennustamisen voi oppia, mutta siihen menee monta vuotta.. ellei sitten ole noita" Helga sanoi vinkaten silmäänsä.