Kirjoittaja Crimson » 03 Elo 2012, 00:33
Fauni katsoi puhuvaa miestä, käyden nyökkäämään pienesti, hyväksyvästi tuon ensimmäiseen toteamaan. Tottahan tuon sanat olivat. Atrevaux tosin ei ollut kiinnostunut niinkään toisista ulottuvuuksista, paitsi omien summoonipetojensa maailmasta. Tosin, sinne kenraali ei tahtonut eksyä vahingossakaan. Tuskin tahtoi kukaan muukaan. Se oli valoisa maailma siellä asuville, mutta helvetti ulkopuolisille.
Atrevaux nosti kätensä selkänsä taakse, suoristaen hieman ryhtiään. Vanha mies puhui jälleen viisaita sanoja, joihin fauni vastasi aluksi pelkällä nyökkäyksellä. Mutta oliko kenraali todellisuudessa varomaton? Ei. Vaikkei sitä saattanutkaan nähdä, oli kenraali jo miettinyt tilanteen etukäteen. Laskenut ne lukemattomat vaihtoehdot kuinka tämä vieras mies saattaisi toimia, ja oli myös valmis vastaamaan niihin samalla mitalla. Fauni ei kokenut tulokasta harhana, vaan totena. Ei ystävänä. Ei vihollisena. Tuntemattomaan piti suhtautua avoimesti, ei uhkaillen ja totuutta vääristellen turhilla mielikuvilla.
Atrevaux ei sanonut mitään, vaan antoi puheliaan silmättömän vanhuksen puhua. Ei siksi, ettei hänellä itsellään olisi ollut mitään sanottavaa, vaan koska koko kohteliaammaksi antaa toisen puhua ensin suunsa puhtaaksi. Vanhus päivitteli mennyttä. Sen jälkeen sitä kuinka tuota ei pelätty. Juuri kun fauni oli aukaisemassa suutaan, ryhtyi silmätön Oraakkeli päivittelemään ajatuksiaan jälleen - saaden kenraalinkin hätkähtämään pienesti muodonmuutoksestaan, jota Atrevaux ei ollut osannut ottaa millään tapaa huomioon.
Jättiläisfauniakin korkeampi hybridi tuijotti nyt ontoilla silmäkuopillaan tyynen rauhallista sarvipäätä. Faunilla ei ollut syytä pelätä. Jos tuo... otus olisi tahtonut hänen kuolevan niille sijoilleen, olisi tuo varmasti tekonsa jo suorittanut ja lähtenyt matkoihinsa. Tuolla täytyi olla jotain asiaa. Jotain tärkeää mielessään. Jotain, miksi Atrevaux tunsi omankin uteliaisuutensa pitkästä aikaa heräävän henkiin.
Hybridi vakuutteli faunin tahtoneen tavata tuon. Todellako? Josta puheenollen, olisiko kyseessä voinut olla vanha Oraakkeli, josta vain joitain päiviä sitten kenraalilla oli ollut puhetta Aranin kanssa? Ainakin tuon käärmemäinen olemus, sekä viisaus puhuivat puolestaan. Kenties myös ihmisilluusionsa. Fauni ei olisi tahtonut vielä olettaa mitään tuosta otuksesta, mutta jokin sisällä kävi sanomaan kyseessä todella olevan yhden Vanhimmista.
"Olen sangen otettu läsnäolostasi", Atrevaux aloitti, käyden sivelemään partaansa pienesti, "Olen myös otettu, että olet valmis suomaan minulle ilon ja kunnian tutustua sinuun paremmin", kenraali jatkoi, "Mutta ennen kuin lupaan mitään, ennen kuin olen valmis lähtemään minnekään, tahtoisin esittää sinulle kysymyksen, joka vaivaa mieltäni". Atrevaux vilkaisi nopeasti olennon ohi, tarkistaakseen oliko tuo onnistunut aiheuttamaan minkälaista sotkua pienellä muodonmuutoksellaan loppujen lopuksi ei niin kookkaaseen lukaaliinsa. Ilmassa leijaileva enemmän ja vähemmän paksu savu ei kuitenkaan sallinut nähdä kovin pitkälle, mutta riittävän, saaden faunin vain toteamaan joidenkin tavaroiden vaihtaneen paikkaansa.
Katse palasi takaisin hybridin onttoihin silmiin.
"Mahdanko olla saanut vieraakseni suuren ja kunnioitetun Oraakkelin, itse yhden vanhimmista?".