Kirjoittaja Crimson » 05 Elo 2012, 20:56
Atrevaux piteli kättään kevyesti ystävänsä olalla, kun tuo kävi vetämään syvemmin happea keuhkoihinsa. Pian monarkin keuhkoja raastanut yskä alkoi ottaa taantuakseen, ja hiljalleen myös otti kadotakseen kokonaan. Fauni seurasi tyynenä vierestä, mielensä täynnä huolta Aranista.
Taustalla Areth puolestaan näki paloja tulevaisuudestaan. Aran ei ollut kunnossa. Nyt kreivikin sen pääsi todistamaan paremmin. Jo pelkästään oma hetkittäinen sokeutumisensa sai siniverisen murehtimaan tulevaansa, ahdistumaan siitä mitä se toisi pidemmän päälle tullessaan. Ja nyt kun hän näki sen Aranista - ei, oli ehkä parempi olla ajattelematta enempää. Vaikkei kreivi saattanut sillä hetkellä tuntea muuta kuin pientä tykytystä päässään, oli miehen vallannut myös luja ahdistus kuninkaan tilanteesta. Faunin kertoma ei ollut myöskään saanut Arethia sen paremmalle tuulelle, mutta sentään toinen hallitsijoista oli saanut itsensä hillittyä.
Kenraali silmäsi alakanttiin Arania, jonka kasvot kävivät piilottumaan taas kutriensa taakse. Tuo pyysi avaamaan ikkunan.
"Ilman muuta", Atrevaux totesi, nostaen nyt viimein kätensä pois Aranin olalta. Fauni suuntasi ikkunalle ja hetken sen lukon kanssa tapeltuaan sai avattua molemmat ikkunaluukut auki. Viileä tuulahdus virtasi sarvipään ohitse, leviten sitten ympäri huonetta ja leyhytellen kaikkea kevyttä ohi kulkiessaan. Kenraali jäi seisomaan Aranin luokse, pitäen miestä silmällä ja ollen näin valmis auttamaan tuota lisää, jos oli tarve.
"Ehkä meidän ei pitäisi murehtia liikaa vanhimman viestiä", Areth kävi vierestä huomauttamaan, saaden Atrevauxin luomaan kreiviin silmäyksen ja sukimaan pujopartaansa pitkin, hitain vedoin.
"Mennyttä ei voi muuttaa, eikä tulevaankaan voi vaikuttaa liiaksi. Kaikki ei mene aina, niin kuin toivotaan, mutta sen ei saa antaa musertaa mieliä", kreivi selitti, "Tiedät jotain, mitä me emme, vai väitätkö minun olevan täysin väärässä, kenraali?"
Atrevaux hymähti huvittuneesti Arethin sanoihin, "Ehkä tiedän, ehkä en, ken tietää, ellen minä itse", vanha sarvipää murjaisi virnuillen, saaden vain kreivin turhanpäiväisellä turinallaan turhautuneemmaksi.